Szita Károly hónapok óta folyamatosan hangoztatja, hogy 2010-ben tíz éves programot alkotott. Nem emlékszik arra, hogy a 2010-es „születésű”, „Kaposvár a legfontosabb” négyéves várospolitikai programot 2014-ben követte a „Hiszünk egymásban” program. Talán azért, mert a 2010-ben ígért egyik-másik fejlesztés csak most valósul meg.
Az elmúlt években tapasztalhattuk, hogy polgármesterünk nem hogy tíz évre, vagy egy önkormányzati ciklusra, de még egy költségvetési évre sem tud tervezni.
Aki nem a pénzbőség bűvöletében élt és rendelkezett minimális piaci ismeretekkel, az már a Németh István Program 2017. évi meghirdetésekor tudhatta, hogy a 185 milliárd költségű beruházásokat nem lehet az önkormányzati ciklus-, azaz 2019. év végére befejezni.
A 2017. évi költségvetés elfogadásakor csak a Fideszes képviselőtársaim hitegették a kaposváriakat: „biztosak lehetnek abban, hogy a 65 milliárdos költségvetés megvalósul”. A teljesítés siralmas volt.
A 2018. évi költségvetés elfogadásakor is látható volt, hogy sorsában osztozni fog a 2017. évi költségvetéssel, azaz nem teljesíthető. Előbb-utóbb minden elkészül, volt a vigasztaló válasz a számon kérő kérdésekre.
Januárban azt írtam: „a polgármester 14,5 milliárdos bevételi-kiadási oldallal rendelkező „költségvetése” áprilisban kapja meg a „végleges” tartalmát, azt követően, hogy megtörténik a 2018. évi költségvetés teljesítésének értékelése. A 2019-es költségvetés - a beruházások csúszása miatti pénzmaradvánnyal kiegészítve - várhatóan 50-55 milliárdos bevételi-kiadási oldallal rendelkezik majd”.
Alig tévedtem: a 2019. évi „végleges” költségvetés bevételi/kiadási oldalán 50,1 milliárd forint szerepel.
Már most borítékolható: a 2019. évi költségvetés sem teljesül.
Ennek alapvető oka az, hogy - akárcsak az évszázad beruházásait tartalmazó korábbi költségvetések - a pénzügyi lehetőségekből kiindulva nem vette-, nem veszi figyelembe a rendelkezésre álló építőipari kivitelezői kapacitásokat.
Csak megjegyzem: a januárban elfogadott, 14,5 milliárddal elfogadott „költségvetés” arra volt jó, hogy aki kíváncsi az meggyőződhet: Kaposvár kizárólag a saját bevételeire támaszkodva nem képes komolyabb fejlesztés megvalósítására.
Már ma látható, hogy több - az Európai Unió és a Kormány által támogatott - beruházás 2019. évben biztosan nem fejeződik be, átcsúszik 2020-ra. Ezek közé tartozik a Füredi úton épülő 15 MW-os fűtőmű megépítése, a közel három évet csúszó Bárczi Iskola energetikai korszerűsítése, a közösségi közlekedési központ-, a szennyvíztisztitó telep-, a fürdő melletti welness szálloda-, a Civilek Háza megvalósítása (csak a jelentősebbeket említem).
Persze a kaposváriak megnyugodhatnak, a tervezett beruházások előbb-utóbb megvalósulnak.
A Németh István Program keretében közel hatvan projekt valósult meg, illetve valósul meg. Közös vonásuk, hogy a „műszaki tartalmat” és a megvalósításhoz szüksége összeget még 2015-ben határozta meg a Kormány, illetve az Európai Unió. Az időközben tapasztalt, 35-50 százalékos építőipari infláció „eredményeként” a beruházások egy része alacsonyabb műszaki tartalommal-, vagy többletköltséggel valósult meg, illetve valósul meg (például a most átadott Aréna vagy a befejezés előtt álló Színház rekonstrukció).
Nem kell különösebb szakértelem annak megállapításához, ha a létesítmény mégis az eredeti, 2015-ben megállapított műszaki tartalommal valósul meg, akkor nyilvánvaló a „túlárazott” ajánlat.
Közös vonása az évszázad beruházásainak, hogy egyiket sem sikerült – az egy kezemen megszámolható kivétellel – a kivitelezési szerződésben rögzített eredeti határidőre befejezni. A szerződés-módosítások többségénél égbekiáltó és látványos a politikai korrupció.
Kaposvár polgármestere az ARÉNA ünnepélyes átadásakor - az átadás előtt álló versenyuszodára, busztelephelyre, közlekedési központra és a Csiky Gergely Színház felújítására utalva közölte: a következő hónapokban "csodáknak lehetünk tanúi" Kaposváron. Első állomás az ARÉNA ünnepélyes átadása volt.
Erős város Kaposvár
A 2019. évi költségvetés két dologban különbözik az előző évek költségvetéseitől.
Az egyik, hogy az őszi önkormányzati választások miatt tartalmazza azokat kisebb-nagyobb fejlesztéseket, támogatásokat, amelyeket eddig a polgármester nem tudott vagy nem akart teljesíteni.
A költségvetési rendelet áprilisi módosításakor a polgármester közel egymilliárd forint összegben fogadott be pótigényt.
Megtehette, mert a KOMETA részvények értékesítéséből (aminek ellenértéket nem kell visszafizetni a kormánynak), illetve váratlanul az „ölünkbe pottyant” több mint 350 milliós telekadó nagyobb mozgásteret biztosít. A pénz egy része a céltartalékba került, mert az új létesítmények üzemeltetésének költségei fokozatosan jelentkeznek és 2020-ban válnak teljesen ismertté (a sportcélú létesítmények üzemeltetésénél a TAO felhasználása is jelentős pénzügyi tartalékot jelenthet).
A másik különbség, hogy a polgármester „közkincsé tette” a következő tíz év városfejlesztési programját:
- a kaposváriak többet keressenek és a bérek tekintetében Kaposvár a nagyvárosok első felébe tartozzon;
- évente legalább annyi gyerek szülessen a városban, ahányan időseink itt hagynak bennünket;
- Kaposvár 2030-ra a legegészségesebb város legyen Magyarországon;
- az energiafüggetlenség növelése mellett továbbra is az ország egyik legolcsóbb városa legyen Kaposvár a közüzemi díjak tekintetében;
A megvalósítás realitásának elemzésére, az esetleges alternatívák ismertetésére egy következő írásomban térek vissza.