Hazug - hazugabb – közbeszerzés. Ukránok az Ezredév utcában is?

2018.08.07. | Hozzászólások [0]
Hozzászólás

„Villámcsapásként” érte Kaposvár Önkormányzatát, valamint a SZEMECO Kft-t, amikor az Önkormányzati Vagyonkezelő Zrt az elmúlt év nyarán megkezdte a távhő vezeték építését az Ezredév utcában. A zöld város létrehozásának-, a rezsi csökkentés fenntarthatóságának e fontos beruházását az önkormányzati cég „titokban” kezdte meg.

Mint annyi más önkormányzati beruházás kivitelezését, az Ezredév utcai orvosi rendelők felújításának munkálatait is Kaposvár gazdaságtörténetének eddigi legnagyobb építési vállalkozása, a SZEMECO Kft nyerte el. A közbeszerzési eljárás eredményhirdetésére 2017. április 6.-kán-, a kivitelezési szerződés aláírására május 10.-én került sor. A munkálatok befejezésének határidejét 2018. június 30. Az utóbbi időpont azonban a szerződés módosításának a napját jelentette.

A polgármester a szerződésmódosítás aláírásával nem csak az Önkormányzati Vagyonkezelő Ztr vezetőt "vádolta meg" kötelességszegéssel, hanem közvetlen munkatársait is. Erre az elmúlt két és fél évtizedben nem volt példa.

Hazug - hazugabb – közbeszerzés. Ukránok az Ezredév utcában is?

Amint arra már több írásomban is utaltam, nincs hírértéke annak, hogy Kaposvár legnagyobb „táskás” építési vállalkozása, a SZEMECO Kft önkormányzati munkáinak többsége nem fejeződik be a szerződésben eredetileg rögzített határidőre, hanem a szerződés módosítása során új befejezési határidőben állapodnak meg a Felek. A valósággal köszönő viszonyban sem lévő indokok különfélék, hisz a papír és az aláírók lelkiismerete mindent elbír.

 

A valódi ok szinte minden esetben az volt, hogy a SZEMECO Kft nem rendelkezik saját kivitelezői kapacitással és egyre nehezebben tud megállapodni a kaposvári cégekkel. Ezért aztán senki sem lepődött meg azon, hogy a SZEMECO Kft az Ezredév utcai orvosi rendelők felújítását sem tudta a szerződésben rögzített 2018. június 30.-i határidőre befejezni.

 

Az sem okozott meglepetést, hogy - kötbérfizetés elkerülése érdekében – a polgármester hozzájárult befejezési határidő módosításához. Az új határidő 2018. augusztus 31.

 

Meglepetést az okozhatott, hogy a kivitelezési szerződés módosításában leírt indokok minden eddigieket felülmúltak. Ez alkalommal a szemérmetlenség olyan szintjét valósították meg a szerződésmódosítás aláírói, hogy a


közbeszerzésekben edződöttek gyomrát is a hányinger kerülgetheti.

 

Idézet az indoklásból:2017. május 25. és szeptember 20. között az Ezredév utcában távhő vezeték építése zajlott. A tárgyi beruházás (orvosi rendelők felújítása, K.I.) megvalósítására kötött vállalkozási szerződés aláírásának időpontjában nem volt ismert a másik beruházás (a távhő vezeték építése, K.I.), így a kivitelezés ütemezése során azt nem lehetett figyelembe venni.

 

A távhő vezeték építési munkáiról annak helyszíni megkezdésével értesült mind a Vállalkozó, mind pedig a Megrendelő, így előre nem lehetett rá felkészülni, nem volt lehetőség az útfelbontást megelőzően és annak időtartama alatt az építőanyag leszállítására, a bontási hulladék elszállítására".

 

A szerződésmódosításban leírt indokok felsorolását most megszakítanám és nézzük meg azok valóságtartalmát.

 

Az Önkormányzati Vagyonkezelő Zrt, illetve a Polgármesteri Hivatal a munkálatok megkezdése előtt minden lakót írásban értesített, továbbá a következő közlemény jelent meg a város valamennyi médiumában:

 

„Az utcában a munkálatok ideje alatt nem lehet majd parkolni, valamint behajtani csak rendkívüli esetben, a kivitelezővel egyeztetve lesz lehetőség”

 

A gépjárművel rendelkező lakók elmondása szerint az Önkormányzati Vagyonkezelő Zrt kivitelezője rendkívül rugalmas volt, a behajtást, még munkaidő alatt is lehetővé tette, munkaidőn túl pedig semmilyen formában nem korlátozta a behajtást.

 

Ezért nem felel meg a valóságnak a SZEMECO Kft azon állítása, mely szerint

 

„nem volt lehetőség az útfelbontást megelőzően és annak időtartama alatt az építőanyag leszállítására, a bontási hulladék elszállítására”.

 

Az Önkormányzati Vagyonkezelő Zrt közleménye kitért arra is, hogy a munkálatok 2017. 07. 21. és 09. 10. között végzi.

 

Dokumentálható, hogy a vezetékfektetést nem szerződésmódosításban rögzített időpontban, azaz május 25. napján, hanem csak július 21. napján kezdte meg az Önkormányzati Vagyonkezelő Zrt kivitelezője.

 

A valóság az, hogy a SZEMECO Kft júniustól – amint arról az egyik helyi médium is beszámolta bontási munkákat végezte. Így lehetősége volt a bontási hulladék kiszállítására, az építési anyagok beszállítására is”. Az orvosi rendelők felújítási munkáit távhő vezeték építése – érdemben – a későbbiekben sem akadályozta.

 

A szerződésmódosítás indoklásai között legnagyobb hazugsága az volt, hogy az orvosi rendelők felújításának

 

megvalósítására kötött vállalkozási szerződés aláírásának időpontjában nem volt ismert a másik beruházás, így a kivitelezés ütemezése során azt nem lehetett figyelembe venni.”

 

A szerződésmódosítást aláíró – az Önkormányzat nevében Szita Károly polgármester, a SZEMECO Kft nevében Nagy György ügyvezető - nem kevesebbet állítanak, hogy a kivitelezési szerződés aláírása idején nem tudtak arról, hogy az Önkormányzati Vagyonkezelő Zrt távhő vezeték építést fog végezni az Ezredév utcában.

 

Hiteles forrásaim szerint a Vagyonkezelő Zrt az önkormányzat illetékeseivel, azaz a Vállalkozóval kapcsolatot tartó és a kivitelezési szerződésben nevesített Szirják Imréné Műszaki Igazgatóval, illetve Tóth István főmérnökkel elvégezte a szükséges egyeztetéseket.

 

Megjegyzem, hogy a polgármester – a távhő vezeték hálózat korszerűsítése-, az újabb fogyasztók bekapcsolása-, a legolcsóbb város megtartása kapcsán is – több közgyűlésen is foglalkozott az Ezredév utcai távhő vezeték építésével.

 

A szerződésmódosítás rossz emlékezetű aláírói azt is állítják, hogy

 

mindkét Fél a távhő vezeték építési munkáiról annak helyszíni megkezdésével értesült, így előre nem lehetett rá felkészülni. Ez mind, a Megrendelő, mind a Vállalkozó számára előre nem látható körülmény a Vállalkozó teljesítését jelentős mértékben akadályozta, amely a kivitelezési határidő módosítását teszi szükségessé.”

 

A valóság az, hogy a Polgármesteri Hivatal Műszaki Igazgatósága és Tóth István városi főmérnök jóval a szerződéskötés előtt tájékoztatta a Vállalkozót, azaz SZEMECO Kft-t az Ezredév utcában sorra kerülő távhő vezeték építés megkezdésének időpontjáról.

 

A polgármester a szerződésmódosítás aláírásával nem csak az Önkormányzati Vagyonkezelő Ztr vezetőit "vádolta meg" kötelességszegéssel, hanem közvetlen munkatársait is. Erre az elmúlt két és fél évtizedben nem volt példa.

 

A végső konklúzió:

 

„az akadályoztatás kihatott minden kivitelezési szakág munkájára és időütemezésre. Ez az akadályozó tényező összességében jelentős, mint egy 2 hónapos késedelmet okozott és további munkafolyamatok előrehaladását és megkezdését is akadályozta.”

 

Városszerte közismert, hogy a „táskás”’ SZEMCO Kft valódi problémája - ahogy az több alkalommal is akadályozta a határidőben történő teljesítést - az, hogy most sem áll rendelkezésére a szükséges kivitelezői kapacitás. Valóban, ez „az akadályoztatás kihatott minden kivitelező szakág munkájára és időütemezésére.”

 

A minapi helyszíni „szemle” alapján nem okozna meglepetést – az ukrán vendégmunkások foglalkoztatása ellenére ha a SZEMECO kft a módosított, a 2018. augusztus 31.-i határidőre sem tudná befejezni az orvosi rendelők felújítását.

 

Senkinek ne legyen kétsége, nem ez az utolsó eset, hogy a SZEMECO Kft nem tud határidőre teljesíteni.

 

Így fog történni a kórház D-i. tömbjének két, folyamatban lévő beruházása esetében is.

 

Ugyan ki merne arra fogadni, hogy 2018. augusztus 31.-re befejeződik az egykori – a Fő utcáról is jól látható – „anyaépület” átalakítása (amely informatikai képzőközpontként kerül hasznosításra). Ugyanez a „sors” vár az ország első „Okos-öko” parkjára is, aminek a befejezési határideje szintén augusztus 31. (a volt kápolna felújítása, szabadtéri színpad építése, parkosítás).



Lap tetejére