2016.11.07.
A buszokon utazó 35 ezer kaposvári a hangzatos nyilatkozatok alapján okkal reménykedtek a viteldíjak csökkenésében. Csalódniuk kell. Viszont eldönthették a buszok színét, eldönthetik azt is, hogy a „város szimbólumának tekintett” csodabuszokra - az országban egyedülállóként - melyik kaposvári híresség arcképe kerüljön.
A Közgyűlés november 10.-i ülésén tárgyalja Kaposvári Közlekedési Zrt – a helyi autóbusz közlekedés díjainak 2017. január 1-vel megállapítására vonatkozó - javaslatát. A napirendi pont tárgyalása túlmutat a szokásos díjmegállapításon: a 2016. évi üzemeltetési tapasztalatok alapján lehetőség nyílik - a vitán felül álló környezetvédelmi és kényelmi előnyökön túl – a buszok fenntartási költségeivel kapcsolatos politikusi nyilatkozatok „értékelésére” is.
Előzmények
A város elavult buszparkjának lecserélése, környezetkímélő, gázüzemű járművek beszerzése közel egy évtizedes szándék. A Közgyűlés 2007. évben 6 db bioetanollal üzemelő csuklós autóbusz beszerzésére nyújtott be pályázatot a Norvég Alapra. A pályázatot a magas beszerzési költségek, illetve forráshiány miatt elutasították.
Némi kitérőt tett a városvezetés a környezettudatosságtól, amikor 2010 elején arról döntött, hogy 49 millió forintért korszerű, gázolajüzemű NABI buszt vásárolt. Sajnos kaposvári cég amerikai megrendeléseinek elvesztése, illetve kivonulása a hazai autóbuszgyártásból, meghiúsította a helyben gyártott autóbuszok további vásárlását.
A kudarcok nem vette kedvét a városvezetésnek, mert néhány évvel később, 2013 nyarán gázüzemű busz mutatkozott be Kaposváron. Egy Iveco gyártmányú, gázüzemű autóbusz járta Kaposvár utcáit és szállította az utasokat napi nyolc órában, hogy megismerhessék a kaposváriak a sűrített földgázzal üzemelő, környezetbarát járművet. A bemutatón Szita Károly elmondta, a város 150 millió forintot biztosít a tömegközlekedési társaságnak, hogy ne legyen veszteséges a működése. A vásárlásnál két szempontot tartunk szem előtt: hogy minél olcsóbban tudjuk üzemeltetni, természetesen környezettudatosan. A gázüzemű buszok magas beszerzési költségei miatt nem sikerült üzletet kötni.
Egyedülálló lehetőség
Egy 2014-es uniós pályázat révén - Európában példa nélküli módon - teljes flottacserére, azaz a 40 régi, gázolajos buszok lecserélésére nyílt lehetősége a városnak.
„Teljes egészében megújul a helyi tömegközlekedést ellátó buszpark Kaposváron, november elejéig 40 új, gázüzemű buszra cserélik a régi járműveket”, jelentette be Szita Károly 2015 májusában egy sajtótájékoztatón. Négymilliárdos, a közép-európai térségben egyedülálló beruházás eredményeként környezetkímélő és gazdaságos buszok szállítják majd az utasokat Kaposváron, közölte. Néhány nappal később aláírták a szerződést: „gázüzemű buszokat vesz Kaposvár, az unió fizeti”, tudósított a média.
Szita Károly a csodabuszok megérkezése előtt megkérdezte a kaposváriakat, milyen színű buszt szeretnének. A kaposváriak által választott, bordó színű buszokat a város főterén adták át. A 2015-ös év buszainak választott járművek átadási ünnepségén a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára azt állította, hogy „az új gázos csodabuszok fenntartása még fele annyiba sem fog kerülni a városnak, mint a most lecserélésre kerülő autóbuszok kerültek”. Ahhoz persze nem kellet nagy hozzáértés, hogy megállapítsa, egy 17 év átlagkorú buszflotta fenntartása jóval többe kerül, mint a vadonatúj buszoké, de a „jóslat” így sem bizonyult igaznak.
"Az, ami ma Kaposváron történik várostörténeti pillanat, s már nem a felzárkózásról szól. Mi, kaposváriak ma már vagyunk annyira erősek, hogy ne irigykedve figyeljük a nálunk gazdagabb városok lehetőségekkel teli életét, hanem élére is álljunk bizonyos kezdeményezéseknek" - mondta az új buszok Kossuth téri ünnepélyes átadásán Szita Károly.
Gázolaj helyett sűrített földgázt, sőt a helyi cukorgyár répaszeleteiből kinyert biogázt tankolnak az új buszok. A környezettudatosság mellett a gazdaságosság is fontos szempont volt. 2015-ben az év busza címet elnyerő járművek üzemanyag költsége a felére csökken, mondta a polgármester.
A 35 ezer naponta buszozó kaposvári - a hangzatos nyilatkozatok alapján - a mozgássérültek, az idősek számára is nagyobb kényelmet biztosító buszok viteldíjának a csökkenését is remélték.
Csalódniuk kell.
A Tömegközlekedési Zrt díjmegállapításra vonatkozó javaslata szerint 2017. évi, 120 milliós önkormányzati támogatás esetén nem kell viteldíjat emelni. A „nullszaldos” gazdálkodási eredmény közel 30 százalékos tarifa-emelést esetén érhető el.
A Tömegközlekedési Zrt - a gázolajüzemű buszok 2015. évi, és a gázüzemű buszok 2016. évi üzemeltetési tapasztalatainak elemzése alapján megállapítható, hogy a sűrített gázüzemű „csodabuszok” üzemanyag költsége - nem kis részben a cukorgyári biometának földgáznál alacsonyabb árának köszönhetően - valóban fele a gázolajüzemű buszokénak.
Szita Károly csupán azt hallgatta el, hogy a „tankolásnak”, azaz a gázsűrítésnek jelentős költségei vannak. A komprimálás- és a villamos energia költsége gyakorlatilag „kompenzálja” az alacsonyabb üzemanyag költséget. Ez a tény megjelenik, hogy a 2017. évi tervezett gazdálkodási adatokban is.
A 2016. évi üzemeltetési tapasztalatok igazolták, hogy nem voltak megalapozottak a díjcsökkentéssel kapcsolatos várakozások. Az új autóbuszok alacsony karbantartási költsége, a felhasznált gáz jövedéki adójának a részleges visszatérítése csak arra adott lehetőséget, hogy az önkormányzat érezhetően csökkentse a közlekedési cég támogatását.
A helyi autóbusz közlekedés viteldíjának csökkentésére – a csökkenő önkormányzati támogatás miatt - később sem lesz lehetőség, ugyanis jelenlegi minimális karbantartási költségek emelkedése nyilvánvalóan növelni fogja a fenntartás költségeit.
Az adatok azt bizonyítják, hogy a korszerű gázolajüzemű autóbusz és a környezetkímélő, gázüzemű autóbusz fenntartási költségei lényegében nem térnek el egymástól, ugyanakkor a gázüzemű buszok beszerzési költsége jóval magasabbak.
A kaposvári tömegközlekedés egyedülálló korszerűsítése jó példa arra, némi nacionalizmussal fűszerezett beszédekkel hogyan lehet hamis várakozást, hamis tudatot ébreszteni a kaposváriakban (is). A brüsszeli bürokratákkal kapcsolatos - esetenként okkal megfogalmazott - negatív vélemények megfogalmazóinak figyelmébe ajánlom azt a tényt, hogy az „erős Kaposvár” az elmúlt évtizedekben önállóan, saját erőből egyetlen fejlesztést nem tudott megvalósítani.
A környezetbarát buszbeszerzés erre újabb példa: az EURÓPAI UNIÓ támogatása nélkül Kaposvár nem lett volna képes az elöregedett buszparkjának lecserélésére. Sem korszerű gázolaj üzeműre, sem a még korszerűbb, környezetkímélő gázüzeműre.