Ellenzéki képviselőhöz nem méltóan megszavaztam Kaposvár 2016. évi költségvetését!

2016.01.29.
Hozzászólás

Van is annak már vagy tíz-tizenöt éve, hogy az egyik Fideszes képviselőtársam megkérdezte tőlem, hogy’ van az, hogy nem tudjuk, miként szavazol a közgyűlésben. „Az ellenzéki képviselőnek, az a dolga, hogy nemmel szavazzon egy „jobboldali előterjesztésre”. Te pedig, van, amikor megszavazod a költségvetést, van, amikor nem! Ember legyen a talpán, aki kiigazodik rajtad.
Tudod, Jóska - válaszoltam - nektek megmondják, hogyan szavazzatok, nekem viszont nem. Nekem megadatik, hogy saját értékrendem, szakmai meggyőződésem szerint szavazhatok. Nem zsigerből szavazok igennel, vagy nemmel. Nálam a kaposváriak képviselete nem attól függ, hogy tetszik-e többségnek a szavazatom, vagy sem. Kétségtelen, képviselői népszerűségem nem ostromolja az egeket, de legalább a lelkiismeretem tiszta. Az elmúlt másfél évtizedben leadott voksaim helyességét a jobboldali vezetésű Állami Számvevőszék is visszaigazolta. Igaz, az ÁSZ jelentések kevesek olvasmánya.

Ellenzéki képviselőhöz nem méltóan megszavaztam Kaposvár 2016. évi költségvetését!

A 2016. évi költségvetéséről szóló előterjesztésben a polgármester egy oldalnyi terjedelemben sorolta az elmúlt évi eredményeket. Korábbi írásomban – több, korrupció gyanús ügyeket is megemlítve - részletesen elemeztem Szita Károly azon „kinyilatkozását”, miszerint „2015 városunk történetének egyik legsikeresebb éve volt. Mindazt sikerült megvalósítani, amit közösségünk eltervezett, sőt az élet bizonyos területein olyan álmaink is valóra váltak, amelyekre nem is mertünk gondolni”.

De folytathatom, mert néhány dolog kimaradt az álomszerű eredmények felsorolásból.

 

„Nincs adósságunk! Ez tény. Ugyanakkor számtalanszor leírtam, elmondtam, az ország egyik legnagyobb adósságával bíró városának is átvállalta a kormány a felelőtlen gazdálkodás következményeit (az adósságot ennek ellenére - így, vagy úgy - az adófizető fizetik meg). Azt is leírtam, hogy a kormány megtiltotta az önkormányzatoknak, hogy hitelt vegyenek fel, ezért éveken keresztül Szita Károly a városüzemeltetéstől vonta el a pénzt, hogy folyó beruházásokat be tudjuk fejezni. „Nincs adósságunk! Ez tény.

 

„Gyarapítottuk a város vagyonát” Ez is tény. Igaz, mindezt hitelből és uniós támogatásokból értük el. Eladtunk az elmúlt évtizedekben mindent, ami nem volt lebetonozva, vagy leláncolva. Ma már gyakorlatilag nincs eladható, piacképes ingatlanunk. De a polgármester állítása akkor is igaz, „gyarapítottuk a város vagyonát”.

 

”2016-ban nem módosultak az adómértékek”. Nem lehet ezt sem vitatni. Olvashatták a korábbi írásaimban, de elmondtam a 2016. évre vonatkozó adómértékek megállapításáról szóló előterjesztés tárgyalásakor is, hogy három évvel ezelőtt húsz évre előre felemelte a közgyűlés a helyi adókat. A képviselők döntése nyomán a megszokott évi 30-35 milliós adóbevételi többlet helyett egyik évről a másikra közel 700 millióval nőtt az adóbevétele a városnak. Lehet vitatni azt, hogy 2016-ban változatlan adómértékkel számolhatnak a kaposváriak? Ügye nem.

 

„Tizenegy éve nem volt olyan alacsony a munkanélküliek száma, mint ma”. Majdnem igaz! A helyi média „tele szájjal visszhangozza” a majdnem igazságot, miközben elhallgatja, hogy nem összehasonlítható a két adat, ugyanis 2004-ben a „regisztrált munkanélkülieket” tartották, 2015-ben a „regisztrált álláskeresőket” tartják nyilván. Azért sem összehasonlítható, mert 2004-ben még nem volt közmunka program, 2015 őszén 463 közmunkás javította Kaposvár foglalkoztatási statisztikáját. Mindezek ellenére Kaposvár foglakoztatási statisztikája emberemlékezet óta nem volt ilyen jó (a decemberi adatok további javították a statisztikát).

 

Azt a polgármesteri programot, mely szerint „mindazok számára, akik dolgozni akarnak, lehetővé kell tenni a munkát”, ugyancsak idézte minden helyi médium. Azt viszont nem tették hozzá, hogy ez a helyes cél nem a közmunkáról szól. A közmunkára alapozott teljes foglalkoztatottságtól nem lesz erősebb a kaposvári gazdaság. A közmunkás bérekkel nem lehet a „polgári berendezkedést és jólétet” megteremteni.

 

Az uniós ciklus végéig, mint egy 60 milliárdos fejlesztési forrás áll Kaposvár rendelkezésére. Az már a kormány „bűne”, hogy lassú és körülményes az előkészítés. Sajnos, két évvel, az uniós ciklus megnyitása után is az olvasható az önkormányzat költségvetésben, hogy „2016. elsősorban a pályázatok előkészítésének, benyújtásának időszaka lesz, és a sikeres pályázatok esetében már megkezdjük a megvalósítás előkészítését is”.

Ez, az én olvasatomban azt jelenti, hogy kivitelezések jobb esetben is csak 2016 végén, de valószínűbb, hogy 2017 elején indulhatnak.

 

Két évtizedes kormányzati ígérgetések után reális esély van a Kaposvárt és az M 7-est összekötő autópálya megépítésére. Ez akkor is így van, ha a sokadik újra tervezés költsége már eléri az egymilliárdot. A kivitelezés – az unió által biztosított - 77 milliárdos költsége nem érinti Kaposvár költségvetését. Persze kérdéses, milyen hatással lesz Kaposvár gazdaságára a közlekedési viszonyok javulása. Nem hiszek abban, hogy az autópálya fogja megszüntetni Kaposvár - örökölt és az elmúlt két évtized hibás várospolitikája miatt tartóssá vált - gazdasági lemaradását. Kétséges, kopogtatnak-e a befektetők a polgármester ajtaján a jó hír hallatán. Az sem hiszem, hogy a 70 szakember számára, kormányzati támogatással épülő szolgálati lakások megoldják Kaposvár szakemberproblémáit. Ezért ne szavazzam meg a költségvetést?

 

A Modern Városok Program Kaposvárra eső 122 milliárdjából fennmaradó, mint egy 45 milliárd így is elképesztően nagy összeg. Ennek elköltése, a beruházások megvalósítása alig másfél, két év alatt, azaz a 2018-as országgyűlési választásokig emberfeletti munkát fog jelenteni (mert el ne felejtsük, Orbán Viktor határidőként ezt az időpontot jelölte meg, amikor hozzánk vágta a 122 milliárdot).

 

Az eredetileg 30-35 milliárd bekerülési költségre becsült intermodális közlekedési központ 12 milliárdra – az autóbusz pályaudvarok megújítására elegendő – csökkent. Az, hogy a lecsökkentett pénzügyi forrás hogyan befolyásolja a belvárost és a Donner kapcsolatát, másodlagos kérdés.

 

Az uniós forrásból vásárolt gázmotoros autóbuszoknak új telephely és szervizállomás épül, mint egy 3,1 milliárdból. Azért szavazzak nemmel, mert magasnak tartom a költségeket?

 

Orbán Viktor végre betartja a 2010-ben tett ígéretét, biztosítja a Csiky Gergely Színház felújításának, bővítésének pénzügyi fedezetét. A be nem tartott ígéret ok az elutasításra.

 

Tervezés alatt van a négyezer férőhelyes új sportcsarnok, az új, fedett, tízpályás versenymedencés uszoda, a négycsillagos Deseda Kemping. Megvalósításuk 2018 tavaszára erősen kétséges. Tudom, hogy az önkormányzat a veszteséges üzemeltetés miatt – mint annyi más létesítmény esetében – mélyen az adófizető kaposváriak zsebébe fog nyúlni. Ez ok a nemre? Majd az adóemelésekre fogok nemmel szavazni!

 

A 45 milliárdhoz jön még hozzá az Integrált Területi Program megvalósításához kapcsolható 14,7 milliárd, amelynek elköltésére, szerencsére több idő áll rendelkezésünkre. Igaz, ennek konkrét felhasználásáról viszont ma még keveset lehet tudni.

„Kaposvár fejlődésének kiemelkedő időszaka előtt áll”. Lehet ezt vitatni?

 

A fentiekben felsorolt fejlesztések tények, még akkor is, ha a megvalósításukat esetenként a korrupció gyanúja fogja kísérni. A 60 milliárd tény, még akkor is, ha tudható, hogy hatása a helyi gazdaságra ugyancsak kérdéses (ezt is a miniszterelnök mondta). A fentiekben felsorolt fejlesztések tények akkor is, ha szinte borítékolható a kaposvári vállalkozások továbbra is csak, mint alvállalkozók „rúgnak labdába” az „álmok” megvalósításában. Ugyanakkor nem emlékezem arra, hogy a város vállalkozóinak érdekképviseletei az elmúlt hetekben hallatták volna szavukat. Én szóvá teszem, de nem akarok „a pápább lenni a pápánál”!

 

A 2016-os költségvetés számos pazarló-, úrhatnám-, pökhendiséget jelző kiadás található. Jól érzékelhető, hogy a „mi kutyánk kölyke” közismert gyakorlata még az elítéltek esetében is működik.  Szóvá tesszük, szóvá teszem.

Kaposvár számára biztosított (ígért) 60 milliárd fejlesztési lehetőség tény. Ezért szavaztam meg a költségvetést.



Lap tetejére