HÍREK
|
KÖZGYŰLÉSI TUDÓSÍTÁS - FŐÁLLÁSÚ KÉPVISELŐKET A KÖZGYŰLÉSBE!2015.04.29.
A Közgyűlés április 23.-i ülésén több fontos napirendi pontot tárgyalt, többek között a 2014. évi költségvetés teljesítését és a 2015. évi költségvetés módosítását, az építőipari vállalkozásokat érintő újfajta területhasználati díj megállapítását, a „házhoz menő” szelektív hulladékgyűjtés bevezetését, a Kapos Holdinghoz tartozó három cég tőkeemelését, továbbá a 2014. évi közbeszerzésekről szóló tájékoztatót. A „tudósításomban” az említett előterjesztések néhány fontosabb elemét emelném ki. |
Nem volt nehéz kideríteni, hogy a rendeletmódosításnak vélhetően a Kaposvári Egyetem Bajcsy Zs. utcai kollégium épületének évek óta halogatott homlokzati felújításához 30 méter hosszan, a járdára épített fedett állványzat az oka. Valóban megengedhetetlen, hogy a történelmi belváros egyik utcáját - akár a pénztelenségre hivatkozva is - évekig csúfítsa egy tákolmány. Ugyanakkor elfogadhatatlan az is, hogy a Kaposvári Egyetem miatt a kaposvári építőipari vállalkozások fizessenek megalapozatlanul kivetett közterület-használati díjat, miközben más esetben a polgármester javaslatára a Közgyűlés nagylelkűen lemond több tízmillió forint közterület használat megfizetéséről.
A Közgyűlés módosította a hulladékok szelektív gyűjtéséről szóló rendeletét. A rendeletmódosítás szerint meg kell oldani a város egész területén a heti egyszeri, „házhoz menő” gyűjtést. Az önkormányzat minden ingatlanhasználónak egy plusz edényt ingyenesen biztosít, tehát minden ingatlanhasználónak kettő gyűjtőedénnyel kell rendelkeznie. Az ingyen adott edény öt év után térítésmentesen az ingatlanhasználó tulajdonába kerül (a gazdálkodó szervezeteknek meg kell venni). Ugyanakkor a gyűjtőedény pótlásáról, javításáról a használónak kell gondoskodni.
A gyűjtőedényt saját ingatlanon köteles tárolni, a saját ingatlanon nem tárolható gyűjtőedényt a Városgondnoksággal kötött szerződés alapján lehet közterületen tárolni. A lakótelepeken a közterületre kihelyezett települési hulladékgyűjtő edények és a szelektív hulladékgyűjtő szigetek mellett megjelenik az új módszerhez tartozó, új gyűjtő edény.
A települési vegyes hulladék, valamint a papír-, műanyag-, és fémhulladék elszállítására „házhoz menő” rendszerben kerül sor. Az üveg hulladékot a meglévő gyűjtőszigeteken kell elhelyezni vagy a hulladékgyűjtő udvarban leadni.
A rendelet szerint az ingatlanhasználó az elkülönítetten gyűjtött települési papír, műanyag és fém hulladékot hulladékgyűjtő szigeten is elhelyezheti, azonban ez a lehetőség az előírt gyűjtőedény beszerzése alól nem mentesíti. Fontos megjegyezni, ha az ingatlan használó az elkülönítetten gyűjtött hulladékot (papír, műanyag, fém, üveg) a hulladékgyűjtő udvarban leadja, az előírt gyűjtőedénnyel akkor is rendelkeznie kell. A jelenlegi szelektív hulladékgyűjtő szigetek – melyek beszerzése többszáz millió forintba került – csak átmenetileg maradnak használatban.
A jogalkotó azt reméli, hogy az új módszer eredményeként legalább negyven százalékkal csökken a települési vegyes hulladék (melynek ürítési díja nem változik). Az optimizmus alapja az, hogy a háziasszonyok - belátva a szelektív hulladékgyűjtés fontosságát - a jövőben a fémhulladékot (például a konzervdobozokat) a főzés közben nem a mosogató alatti szemetesbe dobják, hanem külön gyűjtik, majd alkalmasint elhelyezik a közterületen, vagy a saját ingatlanon elhelyezett az új gyűjtő edénybe.
A szelektív hulladékgyűjtés új módszerének alkalmazása több kérdést, illetve problémát is felvet.
Okkal teszik fel a kérdést a kaposváriak, miben különbözik az új módi a jelenlegi, bevált és megszokott szelektív hulladékgyűjtéstől? Köztudott, hogy a szelektív gyűjtő-szigeteken eddig elkülönítetten gyűjtöttük a papírt, műanyagot és az üveget, amit aztán a szolgáltató gyűjtő-kocsira ömlesztette, majd a telepen szétválogatták. Az új „rendszerben” az ingatlanhasználóknál elhelyezett gyűjtőedényben együtt gyűjtjük a papír-, a műanyag- és a fém hulladékot, amit aztán később szintén szétválogatnak. Az üveg meglévő hulladékgyűjtő szigeteken kerül gyűjtésre. Ezt minden bizonnyal nem kell szétválogatni. Tehát az edényfajták száma négyről háromra csökken.
A lényeg: elkészült egy hatmilliárdos beruházás, amely korszerű technológiája révén alkalmas az ömlesztve gyűjtött hulladék szétválogatására (ez eddig is így volt). Ennek ellenére – feltehetően az utcakép javítása érdekében települési vegyes hulladék-tároló edény mellett – a szelektív gyűjtőszigetek három konténere helyett marad egy az üveg számára, és elhelyezésre kerül egy új edény (a papír, a műanyag és a fém számára).
Az ingatlanról a használó köteles a gyűjtőedényt az utcára kivinni. Ha erre valamilyen oknál fogva nincs módja, akkor a jövőben két edény után fizeti a mozgatási díjat, melynek összege független az edény nagyságától.
A rendelet szerint a gyűjtőedény pótlásáról, javításáról – akárcsak a vegyes hulladék-gyűjtő edény esetében - a használónak kell gondoskodni. Ez eddig is vitára adott okot, ugyanis a gépi ürítéskor gyakori a műanyag kuka törése. A szolgáltató belső szabályzata szerint - a dolgozóknak minden rendkívüli eseményt, így a kuka-törést is – jelenteniük kell. Amennyiben nem jelentik, úgy a szolgáltató álláspontja szerint a gyűjtő edény töréséért a szolgáltató nem felelős. A gyűjtő edény tulajdonosa, használója kiszolgáltatott helyzetbe kerül, nincs apelláta, hacsak video felvételen nem bizonyítja a szolgáltató felelősségét.
Nem keltett meglepetést, hogy a Kapos Holdinghoz tartozó cégek tőkeemelése, ugyanis az évközi adatok alapján bizonyos volt, hogy a tavalyi, 167 milliós tőkeemelést „felélik”. Ezért az újabb – három társaságot érintő - közel 132 milliós tőkeinjekció szükségessége várható volt. Nem mellékesen jegyzem meg, hogy a tartósan veszteséges Holding cégek mellé 2014-ben felzárkóztak a rezsicsökkentésben érintett közszolgáltató társaságok.
A Tömegközlekedési Zrt problémáját ma már történelmi távlatból lehetne elemezni, de sok értelme nincs. A Jégcsarnok Kft csak azért érdemel néhány szót, mert a tíz éve épített létesítményt eredetileg ingyen kapta volna a város. A városnak a Jégcsarnok ma már több mint évi 100 millióba kerül, miközben közönségigény híján az év nagyobbik részében zárva van. A Jégcsarnok Kft tőkeemelését közvetlenül kiváltó - deviza alapú lízing finanszírozás miatti - veszteség nem jelentéktelen, a baj azonban ennél sokkal nagyobb és tartósabb: sajnos ez az állapot eltart még vagy 11 évig. Addigra a háromszorosát fogjuk kifizetni annak, amibe tíz éve került;
Új keletű KAVÍZ Kft gazdálkodási problémája. Az egykor nyereséget - és az önkormányzat számára évi 50-60 millió forint osztalékot - termelő önkormányzati tulajdonú víz-, és szennyvíz közmű-vagyon ma már közel 100 milliós veszteséggel üzemel, úgy, hogy a KAVÍZ Kft 100 millióval kevesebb bérleti díjat fizet, mint elődje a Vízmű Kft.
Az elmúlt nyáron – amikor már a rezsicsökkentés 100 milliós nagyságú veszteséget eredményező hatása már látható volt – a KAVÍZ Kft, illetve a Kapos Holdin Zrt vezetése azt kérte a polgármestertől, hogy csökkentse a bérleti díjat. A polgármester elzárkózott ettől és csak ahhoz járult hozzá, hogy a bérleti díj egy része átütemezésre kerüljön, hitelt adva annak, hogy az un. csőhálózati adó eltörlésre kerül és így az átütemezett 80 millió forint megfizetésének lesz fedezete. A csőhálózati adó eltörlésének azonban semmi jelét nem mutatja a kormány, így az átütemezett 80 milliós bérleti díj megfizetése is veszélybe kerülhet.
Nem kell számviteli szakembernek lenni ahhoz, hogy valaki belássa, a polgármester által javasolt megoldás, azaz a 84 milliós tőkeemelés nem oldja meg a KAVÍZ Kft gazdálkodási problémáját. Igazából csak egy megoldás létezik: a Kft által fizetendő bérleti díj csökkentése. Persze, elképzelhetők más megoldások is: további tömeges elbocsátás, dolgozói jövedelemcsökkentés, vagy a szolgáltatási díjak emelése. Persze nem ezt ígérte a polgármester. Választani kell, mert egyébként a veszteség újratermelődik és a mostanihoz hasonló nagyságú tőkeemelés jövő évi megismétlését borítékolni lehet.
A Közgyűlés megtárgyalta a 2014. évi közbeszerzésekről szóló polgármesteri tájékoztatót is. Ahogy azt már az elmúlt években megszoktuk, hogy az önkormányzat áru-, és szolgáltatás közbeszerzéseit a megyén kívüli cégek a nyerték. Az árubeszerzések statisztikáján jelentősen javított, hogy az önkormányzat saját cégével (DD Hulladékkezelő NKft) kötötte meg a hulladékszállításra vonatkozó közszolgáltatási szerződést.
Tovább romlott a helyzet az építési beruházások terén, noha a polgármester évek óta mást mond. A 2014. évi „legszolidabb” ígérete szerint a Bereczk Sándor néven ismertté vált, „történelmi mértékű felújítási program” megvalósításában döntően a kaposvári vállalkozók kapnak szerepet. Sőt, több alkalommal is olyan ígéret tett, hogy a „munkálatokat teljes mértékben kaposvári vállalkozók végzik”. Természetesen – hasonlóan az elmúlt két évtizedhez – ez az ígéret sem teljesült.
A 2014-ben város bruttó 1 milliárd 741 milliós értékben közbeszereztetett építési beruházást (döntően a mélyépítő cégek részvételével). ENNEK CSAK 22,7 %-át NYERTÉK KAPOSVÁRI VÁLLAKOZÁSOK, a nem kaposvári cégek a munkák 77,3 százalékát nyerték. Az „idegen” cégek közül kiemelkedett a VIANOVA 87 Zrt (Budapest, Vasas u. 65-67.) amely, mint egy bruttó 1 milliárd 126 millió forint összegű munkát kivitelezett. Továbbra is érvényesül Szita Károly „rögeszméje”, miszerint „építőipari vállalkozásaink ereje ma még nagyobb volumenű munkák fővállalkozói szerepvállalását nem teszi lehetővé”.
A tájékoztató előterjesztésben nem szereplő, 15 millió alatti - a helyi beszerzési szabályzat hatálya alá tartozó - munkák jelentős részét a kaposvári vállalkozások végezték. Ezek értéke azonban legfeljebb 250-300 millió forint volt. Kétségtelen, hogy a kaposvári mélyépítő vállalkozások munkaellátottsága az elmúlt évben megfelelő volt, és így legalább nem alvállalkozóként keresték a „kenyeret”. Többen megjegyezték, ha a város a meghirdetett munkákat két-három évre osztja el, akkor az a helyi vállalkozások számára folyamatos munkaellátottságot jelentett volna. Ezt támasztja alá az is, hogy a nagy „hajrában” végzett út-, és járda felújítási-, építési munkáknál sok a minőségi kifogás, illetve a leszerződött munkák jelentős része áthúzódott 2015-re.
Az intézmény-felújítás továbbra is „mostoha-gyerek”volt, magasépítő cégeknek 2014-ben alig-alig jutott munka.