Milyen napirendi pontokat tárgyal február 26.-án a Közgyűlés?

2015.02.17.
Hozzászólás

Néhány nap múlva, február 26-án több fontos és érdekes napirendet tárgyal a Közgyűlés. Ezek közül mindenképpen kiemelném a polgármesteri hivatal szervezeti és működési szabályzatának módosítását. A polgármester a javasolt létszámcsökkentés „ellentételezése” érdekében a lakossági kapcsolatok-, és az uniós pályázatok eredményességének érdekében új álláshelyek létrehozását tartja szükségesnek. Még ennél is fontosabb az új szociális rendelet megalkotása, elfogadása. Mint ismeretes az állam és az önkormányzatok segélyezéssel kapcsolatos feladatai élesen elválasztásra kerülnek. Úgy tűnik Kaposvár különösebb nehézség nélkül meg tud felelni az új követelményeknek, Kaposváron nem lesz „fehér folt”. A következőkben egy válogatást adok az előre jelzett napirendi pontokból. Bizonyos vagyok abban, hogy a Rákóczi valamilyen formában témája lesz a közgyűlésnek.

A polgármesteri hivatal szervezeti és működési szabályzatának módosítására tesz javaslatot a polgármester. Javaslata szerint 16 fővel csökkenne a Hivatal létszáma. Az érintett területek: Építéshatósági Iroda, Igazgatási Iroda, Közterület Felügyelet, Pénzügyi Iroda, Szociális Iroda, Ellenrőrzési Iroda, Gondnoksági Iroda).  Ez 6 álláshely megszüntetését és 10 álláshely zárolását (a „jobb időkre” történő felhasználását) jelenti.  Ugyanakkor javasolja a 19 fős Polgármesteri Irodán 5 új álláshely létrehozását. Ebből három fő a „az önkormányzati ügyek felügyelete mellett a lakossági kapcsolatok megerősítésén fog fáradozni”. További egy fő az alpolgármesterek melletti adminisztrációs feladatokat látna el. A polgármester javasolja a Közgyűlésnek, hogy az Európai Unió 2014-2020. közötti költségvetési ciklusban megszerezhető források-, pályázatok figyelemmel kísérése, a Közgyűlés által elfogadott Integrált Területi Program (ITP) menedzselése, az előkészítés koordinálása, a kidolgozásának és végrehajtásának nyomon követése érdekében 2 fős Program Menedzsment Irodát hozzon létre. A polgármester által közvetlenül irányított Program Menedzsment Iroda feladata lenne az elmúlt uniós ciklusban ugyanezen célból létrehozott Pályázati Igazgatóság, illetve a Kaposvári Városfejlesztési Kft tevékenységének a koordinálása is.

 

Az önkormányzat új szociális rendelet tervezete jól érzékelhető módon igyekszik a támogatásra-, gondoskodásra szorulók legszélesebb körét lefedni. A polgármester és a Címzetes Főjegyző a jelenlegi önként vállalt feladaok megtartása mellett négy új települési támogatási feladat vállalására tesz javaslatot. Ezt a tizennégy féle ellátást egészíti ki a - korábban kötelező ellátások körébe tartozó - lakásfenntartási támogatás és az adósságcsökkentési támogatás "önként vállalt" feladattá történő "előléptetése". A rendeletbe beépült a kormány által szabott kötelezettség is. E szerint a létfenntartási gondokkal küzdő személyeket rendkívüli települési támogatásban kell részesíteni. A "létfenntartási gond" definiálása és támogatás összegének meghatározása az önkormányzat feladata. A rendeletben szabályozott ellátások azonban - a 2015. évi költségvetés szerint - nem jelentenek a korábbinál nagyobb összegű ráfordítást.

 

Visszatekintve az elmúlt hat évre, az jól látható, hogy az önkormányzat a szociálpolitikai feladatokra évről évre kevesebbet költ. Amíg 2010-ben az önkormányzat – Szita Károly szóhasználatával élve – közel 1,9 milliárd forintot költött szociálpolitikai feladatokra, ezzel szemben 2015-ben már csak alig 400 millió forint ráfordítást tervez. De nem csak nominálisan, hanem a saját bevételeinkhez képest is kevesebbet költünk szociálpolitikai feladatokra. Míg 2010-ben a saját bevételek 10,6 százalékát fordítottuk szociálpolitikai feladatokra, 2015-ben csak a 4,5 százalékát tervezzük erre a célra.

 

A Címzetes Főjegyző javasolja, hogy az „Év Diáksportolója” és az „Év Utánpótláskorú Sportolója” címeket a jövőben az Ifjúság és Sportbizottság állapítsa meg, azaz az elismerés adományozása kikerülne a Közgyűlés határköréből. A javaslat elfogadása esetén a jövőben ezek a címek nem minősülnek kitüntetésnek vagy díjnak, azaz nem lesz nagyobb súlya, mint egy „vállon veregetésnek”. Kíváncsi vagyok, hogy ehhez mit szól az Ifjúsági és Sportbizottság?

 

Lényegében inflációt követő az önkormányzat tulajdonát képező nem lakáscélú ingatlanok és egyéb bérlemények bérleti díjának 2015. évre szóló megállapítása. A Címzetes Főjegyző – miután 2014-ben a fogyasztói árak 0,2 százalékkal csökkentek - javasolja a Közgyűlésnek, hogy 2015. évben a 2014. évre megállapított bérleti díjakat alkalmazza, azaz a bérleti díjakat a Közgyűlés ne emelje.

 

Egy 2014. évi jogszabály-módosítás szerint a Közgyűlésnek kell jóváhagynia a polgármester szabadságának az ütemezését. A szabadságot az ütemezésben foglaltak szerint kell kiadni, illetve igénybe venni. A polgármester az ütemezés szerint 2015. 03. 16. napjától 2015. 03. 26. napjáig veszi ki a 2014-ben ki nem adott szabadságát. Az ez évi szabadságát 2015. 06. 06. napjától 2015. 08. 19. napjáig, valamint 2015. 12. 23. napjától 2015. 12. 29. napjáig veszi ki.

 

Az Építési Szabályzat és Szabályozási Terv módosításáról szóló előterjesztésből megtudhatjuk azt is, hogy a Kisgáti városrészben pár évvel ezelőtt elkezdődött és megakadt Interspár és egyéb szakáruházak építési beruházása „feléled”. A területet a Fort-Impex  Kft (Újlengyel, Dámosi dűlő 8.) tervezi hasznosítani. A bevásárló központ közúti megközelítését elősegítő körforgalmi csomópont, valamint az Árpád út és a Mező utca sarkán lévő területrészen üzemanyagtöltő állomás kialakítását tervezik.

 

A Címzetes Főjegyző tájékoztatja a képviselőket az elmúlt év közepén elfogadott – Borhi Zsombor nevével fémjelzett – a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó szabályozás („rend rendelet”) tapasztalatairól.  Fél év alatt 45 alkalommal indult eljárás a lakókörnyezet rendezettségének biztosítása érdekében, ebből egyéb szervek bejelentése alapján 27 alkalommal, hivatalból 18 alkalommal. Az előzetes félelmekkel ellentétben a lakosság részéről nem történt bejelentés. A 45 panasszal érintett család közül 12 részesült lakásfenntartási támogatásban, és a Hivatal csak egy családtól volt kénytelen megszüntetni a lakásfenntartási támogatást, mert a felszólításra sem tették rendbe a lakókörnyezetet. Toponáron 3, Cseri düllőben 12, Donnerban 1, Szentjakabon 29 ingatlan tulajdonos (ingatlan használó) ellen indult eljárás.



Lap tetejére